Jona 1:1-3
1 Eens richtte de HEER zich tot Jona, de zoon van Amittai: 2 ‘Maak je gereed en ga naar Nineve, die grote stad, om haar aan te klagen, want het kwaad dat ze daar doen is ten hemel schreiend.’ 3 En Jona maakte zich gereed, maar vluchtte naar Tarsis, weg van de HEER. Hij ging naar Jafo en vond er een schip met bestemming Tarsis. Hij betaalde de overtocht en ging aan boord om mee te varen naar Tarsis, weg van de HEER.
Jona 4:2 Hij bad tot de HEER: ‘Ach HEER, heb ik het niet gezegd toen ik nog thuis was? Daarom wilde ik naar Tarsis vluchten. Ik wist het wel: u bent een God die genadig is en liefdevol, geduldig en trouw, en tot vergeving bereid.
Jona 4:10-11 Toen zei de HEER: ‘Als jij al verdriet hebt om die wonderboom, waar jij geen enkele moeite voor hebt hoeven doen en die jij niet hebt laten groeien, een plant die in één nacht opkwam en in één nacht verging, 11 zou ik dan geen verdriet hebben om Nineve, die grote stad, waar meer dan honderdtwintigduizend mensen wonen die het verschil tussen links en rechts niet eens kennen, en dan nog al die dieren?’
Het verhaal van Jona is zo bekend vanwege de episode die gaat over zijn verblijf in de buik van een grote vis. Mensen staren zich zo blind op Jona in de walvis of grote vis dat ze de moraal van het verhaal missen.
Jona was een profeet in Israel toen dit volk zich zag als het speciale uitverkoren volk van God. Alle andere volken waren buitenstaanders. Heidenen die maar 1 ding verdienden: hun ondergang.
God dacht hier zelf duidelijk anders over. Hij gaf Jona de opdracht om de inwoners van de stad Nineveh, notabene een vijand van Israel te waarschuwen dat zij gestraft zullen worden om/door hun slechte daden. Jona kende God duidelijk als een liefdevolle en genadige God en beseft gelijk dat God hem naar Nineveh stuurde om de inwoners te helpen om tot inkeer te komen en gered te worden van hun ondergang. Dit paste niet in Jona's nationalistische en ethnocentrische filosofie van 'Israel uber alles' en hij gaat er vandoor. Hij geeft dit toe in Jona 4:2.
Het verhaal eindigd met de boodschap dat God helemaal niet blij is met de ondergang van de goddelozen en er verdriet van heeft. Hieruit wordt duidelijk dat God de hele wereld lief heeft en wil dat we net als hij in liefde uitreiken naar alle volken, inclusief de vijanden van onze cultuur en staat.
Jona is daarmee een kritiek op het begrip van de heilige oorlog tegen de heidenen.
Een paar honderd jaar later bevestigd Jezus dit in zijn onderwijs 'heb je vijanden lief en doe goed aan wie je haten'.
zondag 30 november 2014
dinsdag 18 november 2014
Vergeld geen kwaad met kwaad
Rom. 12:17-19a 17 Vergeld geen kwaad met kwaad, maar probeer voor alle mensen het goede te doen. 18 Stel, voor zover het in uw macht ligt, alles in het werk om met alle mensen in vrede te leven. 19 Neem geen wraak, geliefde broeders en zusters.
Of het nu gaat om persoonlijk onrecht of om sociaal onrecht wat ons wordt aangedaan (zoals racisme, economische onderdrukking of discriminatie) laten we het voorbeeld van Christus volgen. Laten we geen wraak nemen en kwaad met kwaad beantwoorden. Dan laten we zien dat we werkelijk Hem navolgen.
Of het nu gaat om persoonlijk onrecht of om sociaal onrecht wat ons wordt aangedaan (zoals racisme, economische onderdrukking of discriminatie) laten we het voorbeeld van Christus volgen. Laten we geen wraak nemen en kwaad met kwaad beantwoorden. Dan laten we zien dat we werkelijk Hem navolgen.
woensdag 12 november 2014
Vervolging in de kerk
“Ik heb een hekel aan je huichelachtige goed-doener! Denk je dat ik je niet door heb? Al die goede dingen die je doet doe je alleen maar voor jezelf, zodat mensen je aardig vinden en je ze op die manier mensen naar je hand te zetten! Ik ben tenminste eerlijk. Ik leef voor mijzelf en mijn eigen plezier, wat kan mij de rest van de wereld schelen!”
Paulus schrijft in zijn tweede brief aan Timotheus dat als je consistent in navolging van Jezus en in eenheid met Hem wil leven je tegenstand zal ondervinden: 2 Tim.3:12 Allen die oprecht en in eenheid met Christus Jezus willen leven, zullen worden vervolgd. Vaak denken we bij vervolging alleen aan de weerstand van politieke en religieuse overheden. We denken dan aan de vroege christenen die voor de leeuwen werden geworpen, de protestantse gelovigen die werden verbrand op de brandstapel door de katholieke inquisitie of aan hen die in gevangenissen en strafkampen werden opgesloten onder het politiek atheisme in een aantal communistische landen. Echter veel vervolging is van veel meer subtiele aard. Vaak komt het gewoon in de vorm van tegenwerking door bijvoorbeeld het weigeren van medewerking of hulp. Het gebeurd ook door het ondermijnen en in twijfel trekken van het goede wat je doet. Het gebeurd ook door het in twijfel trekken van je integriteit. Meestal gebeurd dit stiekem achter de schermen en heeft niet iedereen het gelijk door. Maar soms komt het aan het licht als iemand in boosheid je openlijk aanvalt zoals mij recent is overkomen.
Nu zou je denken dat zo’n iemand een anti-christelijk persoon is. Het tegendeel is echter waar. Deze persoon gaat vrijwel elke zondag naar een christelijke samenkomst, zingt christelijke liederen, luisterd naar de preek en wordt door veel mensen als een goede gelovige beschouwd. De persoon heeft echter een hele grote hekel aan mensen die consistent in navolging van Jezus proberen te leven. Het lijkt er zelfs op dat de persoon in kwestie gewoon niet kan geloven dat sommige mensen dat oprecht willen doen. Het is in de ogen van zulke personen ondenkbaar dat je niet zoals zij voornamelijk voor eigen gewin leeft en zij concluderen dan dat je dan manipulatief bent en door goed te doen macht probeert uit te oefenen. Hun innerlijke bril van wantrouwen en ongeloof praat hun eigen huichelachtige gedrag goed en trekt de integriteit van mensen die echt consistent Christus proberen na te volgen in twijfel.
Voor iemand als ik die het liefst het mensen naar de zin maakt en bij voorkeur alle conflict probeer te vermijden vind ik het heel moeilijk om met zulke mensen om te gaan. Deels is dat omdat ze niet 100% ongelijk hebben. Ik vind het fijn om aardig gevonden te worden, wie niet? Alleen is het niet waar dat ik aardig gevonden wil worden om zo mensen naar mijn hand te kunnen zetten. Ik wil graag aardig gevonden worden omdat ik hou van mensen en graag goede relaties onderhou met mensen. Toch zal ik moeten leren accepteren dat als de aanwezigheid van Jezus in al zijn liefde en perfectie als een levende veroordeling werd ervaren van hun slechte levenswandel, dit ook geldt voor zijn oprechte volgelingen. Als Hij al weerstand en woede bij een aantal mensen opwekte, dan zal het voor ons die Hem proberen na te volgen het niet anders zal zijn. Maar ik denk niet dat Hij blij was met die weerstand en zo hoef ik het ook niet fijn te vinden. Daarom moeten we blijven bidden voor wie ons vervolgen, zegenen wie ons vervloeken, en goed blijven doen aan wie ons haten (Lukas 6:27-28). Want eigenlijk is het heel erg verdrietig als mensen zo duister zijn geworden van binnen. Alleen door onszelf vast te houden aan wie we zijn in Christus en ons niet te laten verleiden om te stoppen met zegenen, te bidden en goed te blijven doen totdat de harde muren van hun hart neer vallen zoals eens de muren van Jericho neerkwamen.
Paulus schrijft in zijn tweede brief aan Timotheus dat als je consistent in navolging van Jezus en in eenheid met Hem wil leven je tegenstand zal ondervinden: 2 Tim.3:12 Allen die oprecht en in eenheid met Christus Jezus willen leven, zullen worden vervolgd. Vaak denken we bij vervolging alleen aan de weerstand van politieke en religieuse overheden. We denken dan aan de vroege christenen die voor de leeuwen werden geworpen, de protestantse gelovigen die werden verbrand op de brandstapel door de katholieke inquisitie of aan hen die in gevangenissen en strafkampen werden opgesloten onder het politiek atheisme in een aantal communistische landen. Echter veel vervolging is van veel meer subtiele aard. Vaak komt het gewoon in de vorm van tegenwerking door bijvoorbeeld het weigeren van medewerking of hulp. Het gebeurd ook door het ondermijnen en in twijfel trekken van het goede wat je doet. Het gebeurd ook door het in twijfel trekken van je integriteit. Meestal gebeurd dit stiekem achter de schermen en heeft niet iedereen het gelijk door. Maar soms komt het aan het licht als iemand in boosheid je openlijk aanvalt zoals mij recent is overkomen.
Nu zou je denken dat zo’n iemand een anti-christelijk persoon is. Het tegendeel is echter waar. Deze persoon gaat vrijwel elke zondag naar een christelijke samenkomst, zingt christelijke liederen, luisterd naar de preek en wordt door veel mensen als een goede gelovige beschouwd. De persoon heeft echter een hele grote hekel aan mensen die consistent in navolging van Jezus proberen te leven. Het lijkt er zelfs op dat de persoon in kwestie gewoon niet kan geloven dat sommige mensen dat oprecht willen doen. Het is in de ogen van zulke personen ondenkbaar dat je niet zoals zij voornamelijk voor eigen gewin leeft en zij concluderen dan dat je dan manipulatief bent en door goed te doen macht probeert uit te oefenen. Hun innerlijke bril van wantrouwen en ongeloof praat hun eigen huichelachtige gedrag goed en trekt de integriteit van mensen die echt consistent Christus proberen na te volgen in twijfel.
Voor iemand als ik die het liefst het mensen naar de zin maakt en bij voorkeur alle conflict probeer te vermijden vind ik het heel moeilijk om met zulke mensen om te gaan. Deels is dat omdat ze niet 100% ongelijk hebben. Ik vind het fijn om aardig gevonden te worden, wie niet? Alleen is het niet waar dat ik aardig gevonden wil worden om zo mensen naar mijn hand te kunnen zetten. Ik wil graag aardig gevonden worden omdat ik hou van mensen en graag goede relaties onderhou met mensen. Toch zal ik moeten leren accepteren dat als de aanwezigheid van Jezus in al zijn liefde en perfectie als een levende veroordeling werd ervaren van hun slechte levenswandel, dit ook geldt voor zijn oprechte volgelingen. Als Hij al weerstand en woede bij een aantal mensen opwekte, dan zal het voor ons die Hem proberen na te volgen het niet anders zal zijn. Maar ik denk niet dat Hij blij was met die weerstand en zo hoef ik het ook niet fijn te vinden. Daarom moeten we blijven bidden voor wie ons vervolgen, zegenen wie ons vervloeken, en goed blijven doen aan wie ons haten (Lukas 6:27-28). Want eigenlijk is het heel erg verdrietig als mensen zo duister zijn geworden van binnen. Alleen door onszelf vast te houden aan wie we zijn in Christus en ons niet te laten verleiden om te stoppen met zegenen, te bidden en goed te blijven doen totdat de harde muren van hun hart neer vallen zoals eens de muren van Jericho neerkwamen.
vrijdag 7 november 2014
Liefde bant de angst uit
1 Johannes 4:18
De liefde laat geen ruimte voor angst; volmaakte liefde sluit angst uit, want angst veronderstelt straf. In iemand die angst kent, is de liefde (nog) geen (volledige) werkelijkheid geworden.
De God van het Christendom verandert mensen door ze uit te nodigen om bij Hem te komen en Hem vrijwillig na te volgen omdat dit het beste voor ons is. Daarmee laat Hij zijn liefde en waardering voor elk mens zien. Vanuit Zijn liefde benaderd Hij ons vol zachtmoedigheid en respect. Hij wijst ons wel op de gevaren van een zondige levensstijl en op het uiteindelijke gevolg daarvan, niet als pressie middel maar om ons te helpen de waarheid te zien zodat we beter geinformeerd onze keuze kunnen maken. De Christelijke God gebruikt geen macht of de dreiging van straf om ons te dwingen ons aan zijn normen te houden want Hij wil geen slaven maar vrienden. De geest van de wereld is echter geheel anders. Deze gebruikt dwangmiddelen om mensen haar normen op te leggen. Soms zijn deze subtiel in de vorm van positieve manipulatie door middel van beloning, waardering, erkenning en andere vormen van bevestiging zodat we ons blijven conformeren. Soms zijn het negatieve sancties in de vorm van afwijzing, kwaadsprekerij, sociale isolatie en andere subtiele straffen om ons te dwingen om ons te conformeren, Soms is het veel minder subtiel en zijn zowel de beloningen en straffen openlijk en onverbiddelijk. Zo gaat God niet met mensen om en zo hoort het ook niet in Zijn gezin, de gemeente te gaan. Het vooruitzicht van mogelijke veroordeling, dwang en straf creert een atmosfeer van angst en wantrouwen, Echter in een atmosfeer van acceptatie en respect kunnen we samen in liefde groeien.
De liefde laat geen ruimte voor angst; volmaakte liefde sluit angst uit, want angst veronderstelt straf. In iemand die angst kent, is de liefde (nog) geen (volledige) werkelijkheid geworden.
De God van het Christendom verandert mensen door ze uit te nodigen om bij Hem te komen en Hem vrijwillig na te volgen omdat dit het beste voor ons is. Daarmee laat Hij zijn liefde en waardering voor elk mens zien. Vanuit Zijn liefde benaderd Hij ons vol zachtmoedigheid en respect. Hij wijst ons wel op de gevaren van een zondige levensstijl en op het uiteindelijke gevolg daarvan, niet als pressie middel maar om ons te helpen de waarheid te zien zodat we beter geinformeerd onze keuze kunnen maken. De Christelijke God gebruikt geen macht of de dreiging van straf om ons te dwingen ons aan zijn normen te houden want Hij wil geen slaven maar vrienden. De geest van de wereld is echter geheel anders. Deze gebruikt dwangmiddelen om mensen haar normen op te leggen. Soms zijn deze subtiel in de vorm van positieve manipulatie door middel van beloning, waardering, erkenning en andere vormen van bevestiging zodat we ons blijven conformeren. Soms zijn het negatieve sancties in de vorm van afwijzing, kwaadsprekerij, sociale isolatie en andere subtiele straffen om ons te dwingen om ons te conformeren, Soms is het veel minder subtiel en zijn zowel de beloningen en straffen openlijk en onverbiddelijk. Zo gaat God niet met mensen om en zo hoort het ook niet in Zijn gezin, de gemeente te gaan. Het vooruitzicht van mogelijke veroordeling, dwang en straf creert een atmosfeer van angst en wantrouwen, Echter in een atmosfeer van acceptatie en respect kunnen we samen in liefde groeien.
woensdag 5 november 2014
'Indien u zijn (liefdevolle) stem hoort, verhard uw harten niet zoals gebeurd als mensen verbitterd worden in tijden van moeilijkheden en verzoeking'
Hebr. 3:7-8
Hoewel bewogenheid en het tonen van emotionele warmte universeel in vrijwel alle culturen wordt gewaardeerd is er ook een groep mensen die hier helaas heel anders naar kijkt. Opgegroeid in een omgeving vol pijn en verdriet, onvoorspelbaarheid, onmacht, verlies, boosheid en teleurstelling hebben ze een wantrouwen en een hardheid ontwikkeld om zich emotioneel te beschermen tegen nog meer teleurstelling, lijden en pijn. Omdat ze zich niet kwetsbaar en open op kunnen stellen naar andere mensen toe zijn ze niet in staat om gezonde relaties aan te gaan. Om niet geheel te vereenzamen en om te overleven tussen de mensen hebben ze geleerd om anderen te manipuleren om zo toch hun zin te krijgen. Als zulke mensen in aanraking komen met emotionele warmte, onbaatzuchtige liefde, bewogenheid en vriendelijkheid is dat voor hen een bedreiging. Het aangeleerde wantrouwen zegt ‘dit kan niet echt zijn, er moet een addertje onder het gras zitten’. De conclusie is dan al snel dat de emotionele warmte, onbaatzuchtige liefde, bewogenheid en vriendelijkheid niet echt is maar een poging tot manipulatie. En zo blijft een hele groep mensen gevangen in een gevangenis van pijn en verdriet, van wantrouwen en angst en niemand heeft de sleutel om die gevangenis te openen want deze hebben zij zelf. Pas als ze zelf de moed vinden om zich niet langer te verharden en de deur te openen zodat zij liefde kunnen ontvangen, alleen dan kunnen zij vrij komen van de angst en alle andere dingen die daar mee samen gaan.
Hebr. 3:7-8
Hoewel bewogenheid en het tonen van emotionele warmte universeel in vrijwel alle culturen wordt gewaardeerd is er ook een groep mensen die hier helaas heel anders naar kijkt. Opgegroeid in een omgeving vol pijn en verdriet, onvoorspelbaarheid, onmacht, verlies, boosheid en teleurstelling hebben ze een wantrouwen en een hardheid ontwikkeld om zich emotioneel te beschermen tegen nog meer teleurstelling, lijden en pijn. Omdat ze zich niet kwetsbaar en open op kunnen stellen naar andere mensen toe zijn ze niet in staat om gezonde relaties aan te gaan. Om niet geheel te vereenzamen en om te overleven tussen de mensen hebben ze geleerd om anderen te manipuleren om zo toch hun zin te krijgen. Als zulke mensen in aanraking komen met emotionele warmte, onbaatzuchtige liefde, bewogenheid en vriendelijkheid is dat voor hen een bedreiging. Het aangeleerde wantrouwen zegt ‘dit kan niet echt zijn, er moet een addertje onder het gras zitten’. De conclusie is dan al snel dat de emotionele warmte, onbaatzuchtige liefde, bewogenheid en vriendelijkheid niet echt is maar een poging tot manipulatie. En zo blijft een hele groep mensen gevangen in een gevangenis van pijn en verdriet, van wantrouwen en angst en niemand heeft de sleutel om die gevangenis te openen want deze hebben zij zelf. Pas als ze zelf de moed vinden om zich niet langer te verharden en de deur te openen zodat zij liefde kunnen ontvangen, alleen dan kunnen zij vrij komen van de angst en alle andere dingen die daar mee samen gaan.
vrijdag 31 oktober 2014
Toetsing charismatische ingevingen in pastorale zorg en in kerk/gemeente
19 Doof de Geest niet uit 20 en veracht de profetieën niet die hij u ingeeft. 21 Onderzoek alles en behoud het goede 22 en vermijd elk kwaad, in welke vorm het zich ook voordoet.
1 Thess. 5:19-22
- Bestudeer de boodschap (los van de omstandigheden of persoon die het doorgeeft)
- Evalueer de boodschap in het licht van het onderwijs van Jezus en zijn voorbeeld
- Selecteer wat de toets heeft doorstaan en kijk hoe dit nu goed/bruikbaar is
- Communiceer dit op een liefdevolle, nederige en zachtmoedige wijze aan degene(n) voor wie de
boodschap bedoeld is
- Bewaar de informatie
Let op:
Spectaculaire omstandigheden maken een boodschap niet meer of minder waar, dit geldt ook of een persoon spreekt met gezag of zelfvertrouwen of juist niet. Soms kan de stille stem als van een kind meer de waarheid uitdragen dan de overdonderende stem van een charismatisch figuur. Denk ook nooit dat God door een bepaald iemand niet kan spreken omdat deze geen christen is of zelf allerlei problemen heeft. Als God in de Bijbel door ezels kon spreken, door de mond van heidense koningen en door een afvallige hoge priester dan kan Hij door iedereen spreken!!! We moeten de boodschap toetsen en deze niet bij voorbaat afwijzen omdat de 'postbode' ons niet bevalt.
Ook als de 'postbode' ons wel bevalt mag dat geen factor zijn. De uitstraling van een persoon, ook als deze heel vriendelijk, beleefd en liefdevol is, of juist vol geestelijk gezag maakt een boodschap ook niet meer of minder waar. Niemand is immuun voor misleiding door de boze en tegelijkertijd kan God iedereen gebruiken. We moeten daarom altijd de boodschap toetsen en het goede behouden.
Bij God is geen 'aanziens des persoons'. Het gaat nooit om de boodschapper maar om de boodschap!!! Ook als de 'postbode' grote wonderen en tekenen doet valideert dat niet zijn/haar boodschap. Ook als de 'postbode' bekend is en veel boeken op zijn naam heeft staan, met rijkdom gezegend is of een grote groep volgelingen heeft dan valideert dat niet zin/haar boodschap. Zelfs als iemand machtig door God gebruikt wordt of gebruikt is in het verleden dan betekend dat niet dat hij/zij immuun voor misleiding is geworden: De apostel Petrus sprak het ene moment vol van de Geest en erkende Jezus als Heer en God terwijl hij vlak daarna door zijn angst om zijn dierbare vriend Jezus te verliezen een spreekbuis werd van Satan. En Hij was nog wel degene waarvan Jezus had gezegd 'op deze rots bouw ik mijn kerk'. Niets van wat voor ogen is, ook niet het grootste wonder, moet ons er van weerhouden om alles te toetsen in het licht van Christus en zijn onderwijs. Hij is Heer en Hij is centraal en alles moet in gehoorzaamheid aan Hem onderworpen worden. Toets alles en behoud het goede!!!
1 Thess. 5:19-22
- Bestudeer de boodschap (los van de omstandigheden of persoon die het doorgeeft)
- Evalueer de boodschap in het licht van het onderwijs van Jezus en zijn voorbeeld
- Selecteer wat de toets heeft doorstaan en kijk hoe dit nu goed/bruikbaar is
- Communiceer dit op een liefdevolle, nederige en zachtmoedige wijze aan degene(n) voor wie de
boodschap bedoeld is
- Bewaar de informatie
Let op:
Spectaculaire omstandigheden maken een boodschap niet meer of minder waar, dit geldt ook of een persoon spreekt met gezag of zelfvertrouwen of juist niet. Soms kan de stille stem als van een kind meer de waarheid uitdragen dan de overdonderende stem van een charismatisch figuur. Denk ook nooit dat God door een bepaald iemand niet kan spreken omdat deze geen christen is of zelf allerlei problemen heeft. Als God in de Bijbel door ezels kon spreken, door de mond van heidense koningen en door een afvallige hoge priester dan kan Hij door iedereen spreken!!! We moeten de boodschap toetsen en deze niet bij voorbaat afwijzen omdat de 'postbode' ons niet bevalt.
Ook als de 'postbode' ons wel bevalt mag dat geen factor zijn. De uitstraling van een persoon, ook als deze heel vriendelijk, beleefd en liefdevol is, of juist vol geestelijk gezag maakt een boodschap ook niet meer of minder waar. Niemand is immuun voor misleiding door de boze en tegelijkertijd kan God iedereen gebruiken. We moeten daarom altijd de boodschap toetsen en het goede behouden.
Bij God is geen 'aanziens des persoons'. Het gaat nooit om de boodschapper maar om de boodschap!!! Ook als de 'postbode' grote wonderen en tekenen doet valideert dat niet zijn/haar boodschap. Ook als de 'postbode' bekend is en veel boeken op zijn naam heeft staan, met rijkdom gezegend is of een grote groep volgelingen heeft dan valideert dat niet zin/haar boodschap. Zelfs als iemand machtig door God gebruikt wordt of gebruikt is in het verleden dan betekend dat niet dat hij/zij immuun voor misleiding is geworden: De apostel Petrus sprak het ene moment vol van de Geest en erkende Jezus als Heer en God terwijl hij vlak daarna door zijn angst om zijn dierbare vriend Jezus te verliezen een spreekbuis werd van Satan. En Hij was nog wel degene waarvan Jezus had gezegd 'op deze rots bouw ik mijn kerk'. Niets van wat voor ogen is, ook niet het grootste wonder, moet ons er van weerhouden om alles te toetsen in het licht van Christus en zijn onderwijs. Hij is Heer en Hij is centraal en alles moet in gehoorzaamheid aan Hem onderworpen worden. Toets alles en behoud het goede!!!
dinsdag 28 oktober 2014
Elke dag nieuwe kansen met God
Toen u nog slaven van de zonde was, was u niet gebonden aan de gerechtigheid. Wat hebt u daarmee geoogst? Dingen waarvoor u zich nu schaamt, want ze leiden tot de dood. Maar nu, bevrijd van de zonde, en in dienst van God, oogst u toewijding aan Hem en zelfs het eeuwige leven. Het loon van de zonde is de dood, maar het geschenk van God is het eeuwige leven in Christus onze Heer.
Romeinen 6:20-23 (NBV vertaling)
Toen u nog verslaafd aan dingen waarvan God heeft gezegd dat ze niet goed voor u zijn was u niet bezig wat juist goed voor u is. Wat zijn daar de gevolgen van geweest? U deed dingen waar u zich nu over schaamt, dingen die u en anderen afbraken. Maar nu, bevrijd van de verslaving aan dingen die niet goed voor u zijn, bent u in dienst van God, en het gevolg daarvan is dat u steeds meer leert te leven zoals Hij dat van u vraagt en ontvangt u eeuwig leven. Tenslotte is het gevolg van verslaving aan dingen die volgens God niet goed voor u zijn dat u er totaal kapot aan gaat, maar God heeft ons eeuwig leven gecshonken in Jezus Christus, onze Heer.
Romeinen 6:20-23 (vrije vertaling)
In zijn Bijbels dagboek 'nooit alleen' stelt Adrian Plass voor dat we de Bijbel moeten lezen als weeskinderen die schamel gekleed en hongerig rondhangen voor een bakkerij. Ongetwijfeld werden ze aangetrokken door de heerlijke geuren en warmte die daar vanuit straalde. Stel je voor dat deze kinderen worden uitgenodigd om binnen te komen, heerlijk mee te eten, te genieten van de warmte en dat ze daar voortaan mogen blijven als geadopteerde kinderen, deel van het gezin van de bakker.
Dat is wat God wil doen voor ons. We zijn door het doen van dingen waarvan God heeft gezegd dat ze niet goed voor ons zijn vervreemd van God en elkaar. Ook hoe anderen ons hebben behandeld heeft ons verder gebroken en innerlijk verwond. We zijn innerlijk eigenlijk maar schamel gekleed en hongerig, kwetsbaar en gebroken, op zoek naar echte liefde en geborgenheid.
God wil ons met open armen ontvangen zoals we zijn en onze verkeerde daden en keuzes vergeven en ons een nieuwe kansen geven om als deel van zijn gezin opnieuw te beginnen, maar nu met zijn hulp. Nieuwe kansen elke dag, zelfs als we soms terug vallen in verkeerde keuzes om opnieuw te beginnen. Kansen om te groeien en te veranderen, niet door het zo heel hard te proberen maar door ons te laten vullen door zijn liefde. Dan zijn we als verlepte planten die weer gaan groeien en bloeien.
Romeinen 6:20-23 (NBV vertaling)
Toen u nog verslaafd aan dingen waarvan God heeft gezegd dat ze niet goed voor u zijn was u niet bezig wat juist goed voor u is. Wat zijn daar de gevolgen van geweest? U deed dingen waar u zich nu over schaamt, dingen die u en anderen afbraken. Maar nu, bevrijd van de verslaving aan dingen die niet goed voor u zijn, bent u in dienst van God, en het gevolg daarvan is dat u steeds meer leert te leven zoals Hij dat van u vraagt en ontvangt u eeuwig leven. Tenslotte is het gevolg van verslaving aan dingen die volgens God niet goed voor u zijn dat u er totaal kapot aan gaat, maar God heeft ons eeuwig leven gecshonken in Jezus Christus, onze Heer.
Romeinen 6:20-23 (vrije vertaling)
In zijn Bijbels dagboek 'nooit alleen' stelt Adrian Plass voor dat we de Bijbel moeten lezen als weeskinderen die schamel gekleed en hongerig rondhangen voor een bakkerij. Ongetwijfeld werden ze aangetrokken door de heerlijke geuren en warmte die daar vanuit straalde. Stel je voor dat deze kinderen worden uitgenodigd om binnen te komen, heerlijk mee te eten, te genieten van de warmte en dat ze daar voortaan mogen blijven als geadopteerde kinderen, deel van het gezin van de bakker.
Dat is wat God wil doen voor ons. We zijn door het doen van dingen waarvan God heeft gezegd dat ze niet goed voor ons zijn vervreemd van God en elkaar. Ook hoe anderen ons hebben behandeld heeft ons verder gebroken en innerlijk verwond. We zijn innerlijk eigenlijk maar schamel gekleed en hongerig, kwetsbaar en gebroken, op zoek naar echte liefde en geborgenheid.
God wil ons met open armen ontvangen zoals we zijn en onze verkeerde daden en keuzes vergeven en ons een nieuwe kansen geven om als deel van zijn gezin opnieuw te beginnen, maar nu met zijn hulp. Nieuwe kansen elke dag, zelfs als we soms terug vallen in verkeerde keuzes om opnieuw te beginnen. Kansen om te groeien en te veranderen, niet door het zo heel hard te proberen maar door ons te laten vullen door zijn liefde. Dan zijn we als verlepte planten die weer gaan groeien en bloeien.
Abonneren op:
Posts (Atom)