woensdag 12 november 2014

Vervolging in de kerk

“Ik heb een hekel aan je huichelachtige goed-doener! Denk je dat ik je niet door heb? Al die goede dingen die je doet doe je alleen maar voor jezelf, zodat mensen je aardig vinden en je ze op die manier mensen naar je hand te zetten! Ik ben tenminste eerlijk. Ik leef voor mijzelf en mijn eigen plezier, wat kan mij de rest van de wereld schelen!”

Paulus schrijft in zijn tweede brief aan Timotheus dat als je consistent in navolging van Jezus en in eenheid met Hem wil leven je tegenstand zal ondervinden: 2 Tim.3:12 Allen die oprecht en in eenheid met Christus Jezus willen leven, zullen worden vervolgd. Vaak denken we bij vervolging alleen aan de weerstand van politieke en religieuse overheden. We denken dan aan de vroege christenen die voor de leeuwen werden geworpen, de protestantse gelovigen die werden verbrand op de brandstapel door de katholieke inquisitie of aan hen die in gevangenissen en strafkampen werden opgesloten onder het politiek atheisme in een aantal communistische landen. Echter veel vervolging is van veel meer subtiele aard. Vaak komt het gewoon in de vorm van tegenwerking door bijvoorbeeld het weigeren van medewerking of hulp. Het gebeurd ook door het ondermijnen en in twijfel trekken van het goede wat je doet. Het gebeurd ook door het in twijfel trekken van je integriteit. Meestal gebeurd dit stiekem achter de schermen en heeft niet iedereen het gelijk door. Maar soms komt het aan het licht als iemand in boosheid je openlijk aanvalt zoals mij recent is overkomen.

Nu zou je denken dat zo’n iemand een anti-christelijk persoon is. Het tegendeel is echter waar. Deze persoon gaat vrijwel elke zondag naar een christelijke samenkomst, zingt christelijke liederen, luisterd naar de preek en wordt door veel mensen als een goede gelovige beschouwd. De persoon heeft echter een hele grote hekel aan mensen die consistent in navolging van Jezus proberen te leven. Het lijkt er zelfs op dat de persoon in kwestie gewoon niet kan geloven dat sommige mensen dat oprecht willen doen.  Het is in de ogen van zulke personen ondenkbaar dat je niet zoals zij voornamelijk voor eigen gewin leeft en zij concluderen dan dat je dan manipulatief bent en door goed te doen macht probeert uit te oefenen. Hun innerlijke bril van wantrouwen en ongeloof praat hun eigen huichelachtige gedrag goed en trekt de integriteit van mensen die echt consistent Christus proberen na te volgen in twijfel.

Voor iemand als ik die het liefst het mensen naar de zin maakt en bij voorkeur alle conflict probeer te vermijden vind ik het heel moeilijk om met zulke mensen om te gaan. Deels is dat omdat ze niet 100% ongelijk hebben. Ik vind het fijn om aardig gevonden te worden, wie niet? Alleen is het niet waar dat ik aardig gevonden wil worden om zo mensen naar mijn hand te kunnen zetten. Ik wil graag aardig gevonden worden omdat ik hou van mensen en graag goede relaties onderhou met mensen. Toch zal ik moeten leren accepteren dat als de aanwezigheid van Jezus in al zijn liefde en perfectie als een levende veroordeling werd ervaren van hun slechte levenswandel, dit ook geldt voor zijn oprechte volgelingen. Als Hij al weerstand en woede bij een aantal mensen opwekte, dan zal het voor ons die Hem proberen na te volgen het niet anders zal zijn. Maar ik denk niet dat Hij blij was met die weerstand en zo hoef ik het ook niet fijn te vinden. Daarom moeten we blijven bidden voor wie ons vervolgen, zegenen wie ons vervloeken, en goed blijven doen aan wie ons haten (Lukas 6:27-28). Want eigenlijk is het heel erg verdrietig als mensen zo duister zijn geworden van binnen. Alleen door onszelf vast te houden aan wie we zijn in Christus en ons niet te laten verleiden om te stoppen met zegenen, te bidden en goed te blijven doen totdat de harde muren van hun hart neer vallen zoals eens de muren van Jericho neerkwamen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten