zaterdag 13 december 2014

Als men over je liegt

11 U bent gezegend, als de mensen u uitschelden, en vervolgen, en liegende alle kwaad over u spreken, om Mijnentwil. 12 Verblijdt en verheugt u; want uw loon is groot in de hemelen; want alzo hebben zij ook de profeten vervolgd, die voor u geweest zijn.

Matteus 5:11-12

Ik heb met deze bijbeltekst heel lang moeite gehad. Het deed me altijd heel veel pijn als mensen achter mijn rug me allelei lelijke dingen zeiden of mijn goede kanten express in twijfel trokken. Ik vond het heel moeilijk als ik vals ergens van beschuldigd werd of mijn fouten of vergissingen zo negatief mogelijk werden uitgelegd. Ik vond het ook heel moeilijk als mijn goede daden negatief werden belicht of mijn goede motieven in twijfel werden getrokken. Ik heb hier echt lang mee geworsteld want het was zo oneerlijk en onrechtvaardig om iemand zo persoonlijk aan te vallen. Hoe kan je je daar nu over verheugen?

Ik zag echter niet dat het mijn eigen zwakheid was die zij probeerden uit te buiten zodat ik voor hen geen bedreiging meer zou zijn door mijn liefde voor de waarheid. Ik was voor mijn gevoel van eigen waarde nog veel te afhankelijk van de opinie van mensen. Als ik maar lang genoeg onder druk zou worden gezet zou ik toegeven en hen hun gang laten gaan. Maar als ik mijn eigen waarde vind in het feit dat ik door God geliefd ben en dat mijn verlangen om in waarheid en liefde te leven Zijn goedkeuring heeft dan kunnen mensen zeggen wat ze willen en kan ik me er in verheugen dat ze al liegende allerlei kwaad van me spreken. Tenslotte als men alleen maar door leugens kwaad over me kan spreken dan is dat een goed teken. We moeten er echter wel op letten dat we ons hart door hun kwaadsprekerij niet laten besmetten en het persoonlijk gaan opvatten zodat we zelf verbitterd worden. God zegt bidt voor wie je vervolgen, vergeef wie je kwaad doen en doe goed aan wie je haten. Door dit te doen blijft het kwaad alleen het probleem van de dader en laten we het geen deel van onszelf worden. God zegt vergeldt geen kwaad met kwaad maar overwin het kwade door het goede te blijven doen. Zo kan het kwaad dat op onze weg komt een leerschool worden waardoor we groeien in liefde en goedheid.

Van de week kreeg ik een paar brieven te zien waarin iemand achter mijn rug stiekem allerlei vreselijke dingen over mij schreef die totaal vals waren. Ik vond het natuurlijk wel vervelend maar besloot om het niet persoonlijk te nemen maar te zien als het probleem van de schrijver. Maar mijn tweede reactie was 'prijs God'. Als men niet de waarheid maar elugens over me moet schrijven om me slecht te laten lijken dan heeft God al zoveel goedheid in mijn leven bewerkt dat het moeilijk is om me gewoon van iets te beschuldigen. Daar kan ik me zeker over verheugen. Bovendieen ben ik in goed gezelschap want ook mijn heer werd vals beschuldigd van allerlei kwaad. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten