zaterdag 5 april 2014

Uitnodiging tot diepgang



Het is essentieel dat het onderwijs van Jezus in woord en daad moet centraal staat in de levens van Zijn volgelingen.

Zoals velen van u streef ik er naar om mijn theologie te laten bepalen door de Bijbel zelf en niet door de meningen van theologen of andere grote christelijke namen in het heden of verleden.

Met name richt ik me dan op het onderwijs van Jezus Christus zelf. Dit is de bril waarmee ik de rest van de Bijbel lees en begrijp. Denk aan de woorden van Jezus in Mattheus 28:18-20

18 Jezus kwam op hen toe en zei: ‘Mij is alle macht gegeven in de hemel en op de aarde. 19 Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest, 20 en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb. En houd dit voor ogen: ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voltooiing van deze wereld.’

Deze tekst vraagt van ons dat

1. We het gezag van Jezus over alles erkennen, inclusief ons dagelijks leven

2. We erkennen dat iedereen zijn leerlingen moeten worden

3. We erkennen dat iedereen zich tot Jezus moet keren en zich vrijwillig moeten stellen onder zijn leiding. Dit betekend sterven aan het leven onder onze eigen wijze leiding en opstaan in een nieuw leven onder Zijn leiding. De doop is hier een zichtbaar beeld van.

4. We erkennen dat leerling van Jezus zijn onder Zijn leiding betekend dat we alles leren toe te passen wat Jezus geboden heeft, Hij is de nieuwe wetgever die groter is dan Mozes. Zijn juk is echter zacht en zijn last is licht want Hij helpt ons om volgens Zijn onderwijs te leven door de Heilige Geest

5. We erkennen dat Jezus altijd bij ons is, Hij is de altijd aanwezige door Zijn Heilige Geest. Hij laat ons niet af en toe in de steek, Hij is altijd aanwezig. Wij zijn degenen die soms ons hart voor Hem sluiten waardoor we niet langer Zijn aanwezigheid ervaren en ons laten vullen door Zijn liefde.

Verhardt uw hart niet

Ik heb geen enkele twijfel aan de macht van God om uw leven te veranderen. Maar u als lezer heeft ook een belangrijke rol hier in.  Om God de kans te geven in uw hart geldt ook het Schriftwoord: Als u Zijn stem hoort, verhard uw harten niet!!!! God is een liefdevolle zachtmoedige en ook nederige God. Zoals Jezus tegen ons zegt: Leer van mij want ik ben zachtmoedig en nederig van hart. 

We zien dit bijvoorbeeld in de evangelisatie van de wereld. Hij wil dat iedereen behouden wordt en nodigt mensen uit om zich tot Hem te keren. Hij moedigt mensen aan en creƫert vele gelegenheden leermomenten maar Hij dwingt niemand om zich te bekeren. Echte liefde manipuleert of dwingt niet maar nodigt uit!!!

Als we eenmaal Zijn kinderen zijn veranderd dit niet!!! Hij blijft ons net zo liefdevol en respectvol behandelen en nodigt ons uit tot groei. Hij roept ons op om ons in vertrouwen volledige over te geven aan Zijn leiding door Zijn woord te gaan gehoorzamen in alles; maar Hij dwingt nooit. Het is echter wel de meest gezonde en heilzame keuze die we kunnen maken:

Verhardt daarom uw hart niet! Als u echt zoals Jezus wil worden pak dan uw verantwoordelijkheid op om echt van Hem te leren en vraag Zijn hulp om het je eigen te maken en juist toe te passen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten