vrijdag 4 april 2014

Blijven in Jezus

Het evangelie van Johannes in de Bijbel verteld ons in hoofdstuk 15 vers 4 dat Jezus het volgende tegen zijn leerlingen zei:


Blijf in mij, dan blijf ik in jullie. Een rank die niet aan de wijnstok blijft, kan uit zichzelf geen vrucht dragen. Zo kunnen jullie geen vrucht dragen als jullie niet in mij blijven.

‘’Blijf in mij.....’’

Het klinkt zo mooi, een beetje mystiek zelfs, maar hoe doe je dit nu praktisch???

Jezus legt dit uit in de verzen 9-12

Ik heb jullie liefgehad, zoals de Vader mij heeft liefgehad. Blijf in mijn liefde: 10 je blijft in mijn liefde als je je aan mijn geboden houdt, zoals ik me ook aan de geboden van mijn Vader gehouden heb en in zijn liefde blijf. 11 Dit zeg ik tegen jullie om je mijn vreugde te geven, dan zal je vreugde volkomen zijn. 12 Mijn gebod is dat jullie elkaar liefhebben zoals ik jullie heb liefgehad.

In Jezus blijven is in Zijn liefde blijven en in Zijn liefde blijven is een kwestie van je aan Zijn geboden bewaren. 

Maar wat Zijn dan die geboden van Jezus? De 10 geboden van Mozes kennen de meeste mensen wel en zelfs in christelijke kerken is daar meer aandacht voor dan voor de geboden van Jezus.

Eigenlijk is dat best vreemd want Jezus stelt in Matteus hoofdstuk 28:18-20 dat Hij degene is die we serieus moeten nemen als de hoogste authoriteit in ons bestaan en dat dit betekend dat wij alles leren te onderhouden wat Hij heeft geboden. Echte navolging van Christus betekend dus Zijn onderwijs na volgen!!!

Het onderwijs van Jezus vat Hij zelf samen als God lief hebben en je naaste als jezelf, en doe aan anderen zoals je zelf graag behandeld wil worden, en behandel ieder mens, zelfs je vijand met liefde en respect. 

Om je naaste lief te hebben als jezelf op een wijze die laat zien dat je Christus navolgt betekend dat je jezelf moet leren lief te hebben en te accepteren en respecteren zoals Hij je lief heeft. Heb elkaar lief zoals Christus ons heeft lief gehad betekend dat we regelmatig de tijd moeten nemen om te reflecteren op Zijn liefde voor ons. Ons te ''soaken'' in Zijn liefde voor ons. Niet in een narcistische zin waar het helemaal om onszelf draait, maar in de zin van ons te laten vullen om aan anderen te kunnen doorgeven zodat we elkaar met de zelfde onvoorwaardelijke, vergevende, geduldige liefde kunnen lief hebben.

Johannes 7:37-39

37 Op de laatste dag, het hoogtepunt van het feest, stond Jezus in de tempel, en hij riep: ‘Laat wie dorst heeft bij mij komen en drinken! 38 “Rivieren van levend water zullen stromen uit het hart van wie in mij gelooft,” zo zegt de Schrift.’ 39 Hiermee doelde hij op de Geest die zij die in hem geloofden zouden ontvangen.

Romeinen 5:5

Gods liefde is in ons hart is uitgegoten door de heilige Geest,

Galaten 5:22

De vrucht van de Geest is liefde......

Hoe kunnen we elkaar echt lief hebben vanuit het diepst van ons hart.  Hoe kunnen we onze naaste lief hebben zowel in de gemeente als daarbuiten zonder te vervallen in net doen alsof? Of zonder op een gegeven moment onze harten toch te sluiten omdat we het niet meer op kunnen brengen? Omdat het voelt alsof het ons teveel kost, ons emotioneel leeg zuigt???

Jezus roept in Johannes 7:37 tot ons:

‘Laat wie dorst heeft bij mij komen en drinken!

Blijf in mij, kom naar mij, drink, laat het levens water van mijn Geest wat zich kenmerkt in oprechte liefde je hart vervullen.

Er is dus een bron van nooit tekortschietende liefde altijd beschikbaar voor ons. Maar wij moeten dan wel komen!!!

Laten we hier eens goed over na denken want heel veel gebeden en christelijke liederen vragen of God tot ons wil komen: Kom Jezus kom; Kom Immanuel; Kom Heilige Geest; Veni Creator...  Dit is echter niet wat Jezus onderwijst.

Hij zegt tegen zijn leerlingen in Matteus 28:20 ''Ik ben met u alle dagen van uw leven''.
En in Johannes 14:23 zegt hij

 ‘Wanneer iemand mij liefheeft zal hij zich houden aan wat ik zeg, mijn Vader zal hem liefhebben en mijn Vader en ik zullen bij hem komen en bij hem wonen.
 
Dit zijn feiten die door Jezus onderwezen worden en we kunnen besluiten Hem te geloven op Zijn woord of niet. Als we Jezus op Zijn woord geloven dan moeten we accepteren dat Hij en de Vader allang bij ons zijn en niet af en toe, maar voortdurend, alle dagen van ons leven. 

Hij is bij ons in ons midden zelfs als we maar met 2 of 3 van zijn leerlingen samen komen en als we Hem toebehoren is hij is ook aanwezig in ons eigen hart.  

Misschien moeten we minder roepen ‘’Kom Jezus kom’’ en juist zelf gehoor geven aan Zijn roep: KOM!

‘Laat wie dorst heeft bij mij komen en drinken!

Hij is de altijd aanwezige bron van levend water, maar we moeten wel zelf de tijd nemen om te komen en putten vanuit deze oceaan van liefde die voor ons beschikbaar is.  Hij doet dit niet voor ons, Hij dwingt ons hier ook niet toe, maar Hij roept ons en laat dan de verantwoordelijkheid verder bij ons: Als je dorst hebt.....kom!!!

Laten we daarom de tijd nemen om in ons drukke bestaan aan Zijn voeten te gaan zitten en van Hem te leren en ons door Hem te laten vullen.  Zoals in het huis van Martha en Maria 2000 jaar geleden waar Jezus aanwezig was. Martha rende rond en was als maar bezig, maar Maria koos het beste deel, te genieten van de aanwezigheid en liefde van Jezus zodat ze nadat ze zelf vol van Hem was naar anderen kon uitreiken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten