woensdag 11 juni 2014

Maak je wel echt deel uit van Gods Koninkrijk?

19 Het is bekend wat onze eigen wil allemaal teweegbrengt: ontucht, zedeloosheid en losbandigheid, 20 afgoderij en toverij, vijandschap, tweespalt, jaloezie en woede, gekonkel, geruzie en rivaliteit, 21 afgunst, bras- en slemppartijen, en nog meer van dat soort dingen. Ik herhaal de waarschuwing die ik u al eerder gaf: wie zich aan deze dingen overgeven, zullen geen deel hebben aan het koninkrijk van God.
Gal. 5:19-21.

Ben je niet te corrigeren en trots? Is seks een afgod in je leven? Doe je vooral je eigen zin? Zijn andere dingen/belangen/mensen meer een prioriteit voor jou dan het navolgen van Christus? Ben je manipulatief bezig met geestelijke zaken uit eigen belang? Dan leef je niet in overeenstemming met het gebod om God lief te hebben met al wat in je is.

Ga je met andere mensen vijandig om; competatief en elkaar aftroevend? Wil je perse hebben wat de ander heeft? Kan je je boosheid niet in bedwang houden? Kom je steeds met mensen in conflict omdat je jouw wil probeert door te drukken of op te leggen? Heb je een win-verlies mentaliteit? Maakt het je nijdig als iemand iets heeft wat jij niet hebt? Ben je voortdurend bezig om jezelf te behagen met materiele bezittingen terwijl anderen nood lijden? Dan leef je niet in overeenstemming met het gebod je naaste lief te hebben als jezelf.


Al beschouw je jezelf als bekeerd, christen, of geestelijk. Ook al overtuig je mensen hiervan. Ook al ben je een leider in kerk of gemeente: Jouw levenswijze laat dan zien dat je niet door Gods Geest wordt geleid. Want wie door Gods Geest wordt geleid leeft vanuit Gods liefde en vervult zo de wet van Christus. Leef je zo niet, dan heb je geen deel aan het koninkrijk van God.

Jezus zegt: Bekeer je en zoek eerst het koninkrijk van God en Zijn gerechtigheid: Laat dat de prioriteit zijn in je leven. Alleen dan komt al het andere op zijn plek terecht in je leven.

zaterdag 7 juni 2014

Wees vrijgevig voor mensen in nood

17 Draag de rijken van deze wereld op niet hoogmoedig te zijn en hun hoop niet in zoiets onzekers te stellen als rijkdom, maar op God, die ons rijkelijk van alles voorziet om ervan te genieten. 18 En draag hun op om goed te doen, rijk te zijn aan goede daden, vrijgevig, en bereid om te delen. 19 Zo leggen ze een stevig fundament voor de toekomst, en winnen ze het ware leven.

1 Tim. 6:17-19

Het is zo makkelijk om liefdeloos de rug toe te keren naar volken in crisis. Vooral als het ver weg is, is het makkelijk om te doen alsof we er geen verantwoording voor dragen. Gelukkig dat toen het in Nederland ook zo'n pijnhoop was er toegewijde missionarissen waren die ondersteund door gelovigen uit andere landen in ons onveilige land kloosters begonnen en onze voorouders medische hulp, technische kennis en scholing gaven. Hierdoor kwam er meer voedsel zekerheid en leerde men beter met elkaar om te gaan. Zo werd onze samenleving langzaam aan minder gewelddadig en minder onveilig. Dit proces nam echter eeuwen in beslag en heel wat christelijke hulpverleners zijn vermoord (o.a. Bonifacius) voordat we een samenleving hadden die was gebouwd op de christelijke hoeksteen van 'behandel de ander zoals je zelf behandeld wil worden'. Helaas voor ons ging het proces extra langzaam omdat de kerk zichzelf gaandeweg liet beinvloeden en meeslepen door de machts-beluste filosofie van diezelfde indo-europese vechters mentaliteit in de samenleving die zij probeerde te veranderen. Ook vandaag zie je dat helaas nog al te vaak terug, al vecht men nu vooral met kwetsende woorden en afwijzend gedrag. Het is hoog tijd om de idealen die Christus onderwees her-te-ontdekken, en er naar te gaan leven. Dit is goed voor ieder mens, kerkelijk of niet!!!

maandag 2 juni 2014

Pas op voor dominante heersers in uw midden

 Matteus 20: 25-28 
Jezus riep hen (zijn leerlingen) bij zich en zei: ‘Jullie weten dat heersers hun volken onderdrukken en dat leiders hun macht misbruiken. 26 Zo zal het bij jullie niet mogen gaan. Wie van jullie de belangrijkste wil zijn, zal de anderen moeten dienen, 27 en wie van jullie de eerste wil zijn, zal jullie dienaar moeten zijn – 28 zoals de Mensenzoon niet gekomen is om gediend te worden, maar om te dienen en zijn leven te geven als losgeld voor velen.’

Pas op voor onchristelijke extreem dominante leiders en personen in de christelijke gemeenschap en daarbuiten die met name naar macht zoeken. Deze personen zijn eenvoudig te herkennen aan een sterke geldingsdrang. Deze mensen zijn bijzonder strijdlustig en willen altijd winnen. In sport en spel, op feestjes en op werk zijn ze altijd competatief. Alles is een wedstrijd en zij willen winnen.
Voor deze mensen is status zeer belangrijk. Zij willen beter zijn dan anderen, het beter hebben dan anderen en beter behandeld worden dan anderen.  Zij willen zich graag profileren en zoeken daarom positie, geestelijke status en zien zich graag als specialist op geestelijk gebied.
Je hebt met een dominante persoon tegenover je te maken als...

-          Je het gevoel hebt bekritiseerd te worden
-          Je het gevoel hebt genegeerd te worden
-          Je het gevoel hebt overheerst te worden
-          Je wil gaan verzetten/afzetten tegen hem/haar
-          Je hem/haar wil overtroeven/een lesje wil leren/een toontje lager wil laten zingen
-          Je dichtklapt
-          Je gaat blozen/onzeker gaat voelen
-          Je bang wordt/angst-onrust wordt opgewekt
-          Je vluchtneigingen krijgt
-          Je wordt betutteld
-          Je in discussie wil gaan/gelijk wil proberen te krijgen
-          Uiteindelijk denkt ‘laat maar’, hij/zij kookt maar in zijn/haar eigen sop gaar

Een leider naar Gods hart is een echter leider die Christus navolgt in zachtmoedigheid en nederigheid van hart. In dienstbaarheid, zorgzaamheid, bewogenheid en zelf-opoffering. Je weet dat je met een leider naar Gods hart te maken hebt als....


-          Je het gevoel hebt aanvaard te worden zoals je bent
-          Je het gevoel hebt dat je serieus genomen wordt
-          Je het gevoel hebt als gelijke behandeld te worden
-          Je graag wil mee werken met hem/haar
-          Je hem/haar wil ondersteunen
-          Je je veilig genoeg voelt om je hart te openen
-          Je je gesteund voelt
-          Je bemoedigd wordt en weer hoop krijgt
-          Je voelt ontspannen
-          Je gerespecteerd voelt
-          Je inschikkelijk op wil stellen
-          Uiteindelijk denkt 'hoe kan ik meer van deze persoon leren'

zaterdag 24 mei 2014

Leef je onder de heerschappij van de wet of van Christus?

Als je leeft volgens de wet dan leef je volgens het princiepe van wie voldoet aan de eisen hoort er bij, die wordt aanvaard; wie niet voldoet wordt afgewezen, die hoort er niet bij. De wet brengt zelf-rechtvaardiging voor wie zich er aan houden en veroordeling voor wie daarin falen. De eersten worden hoogmoedig en denken te hoog over hun eigen goedheid, de laatsten worden depressief en denken te laag over zichzelf. Dat betekend niet dat de wet nutteloos is. Of het nu goed over de wet van Mozes, onze landswet of de sociale normen en regels in onze groep of organisatie, de wet brengt een zekere mate van orde en duidelijkheid en houdt wetbrekers in toom.  De wet is dus nuttig voor mensen die geen rekening met anderen willen houden en het liefst hun eigen wet navolgen – een wet voor zichzelf zijn en daardoor eigenlijk wetteloos leven. De wet heeft dus wel nut voor wetbrekers. Onder dreiging van veroordeling en straf worden zij in het gareel gehouden. De wet van Christus is een heel andere wet. Het is geen geschreven wet van regels die onze vrijheid inperken met ‘doe niet, mag niet, raak niet aan’. Het is ook geen wet die dreigt met veroordeling en straf. Het is een wet geschreven in ons hart door de Heilige Geest die Gods liefde in ons uitstort (Rom. 5:5).  Deze wet is deel van de gerechtigheid van het koninkrijk van God en toont zich in liefde voor God en naaste: ‘heb elkander innig lief’.  Voor wie op deze wijze in Christus zijn is er niet langer de ervaring van zelfveroordeling en het veroordelen van anderen (Rom. 8:1). Er is liefde voor in de plaats gekomen en genade; dat is het liefdevol geven aan de ander wat hij/zij eigenlijk niet verdient: vergeving, redding, vrijspraak, goedheid enzovoorts. De wet van Christus kan niet worden opgelegd of  afgedwongen want liefde en angst voor straf gaan niet samen. Het is een wet die we alleen vrijwillig ons eigen kunnen maken en alleen met Gods hulp kunnen naleven; het is de vrucht van de innerlijke heiligende werking van Zijn Geest. De aanwezigheid van Jezus in ons leven door de Heilige Geest komt zo tot uiting in liefde (Gal. 5:22-23). Maar als je nog vol zelf-veroordeling en zelf-afwijzing zit, of steeds met je vinger wijst naar de fouten van anderen en andere mensen afwijst dan leef je nog niet onder de liefdevolle heerschappij van Christus want deze is juist gekenmerkt is door ''geen veroordeling'.  Dan kan je ook nooit de vrijheid, blijdschap en vrede van het koninkrijk van God ervaren maar leef je voortdurend onder druk en innerlijke angst voor afwijzing en veroordeling. De heerschappij van Christus in ons leven is daarintegen gekenmerkt door genade, liefde, aanvaarding en vergeving; zowel van onszelf als van onze medemens, ja zelfs onze vijanden.

woensdag 21 mei 2014

Heel gewoon kerk-zijn

Er is niets mysterieus of gecompliceerd aan kerk zijn. Jezus geeft ook helemaal geen lijst van regels en richtlijnen hoe we ons als kerk moeten organiseren, wat voor gebouw we moeten samenkomen en hoe we de bijeenkomsten moeten inkleden. Hij stelt eenvoudigweg het volgende in Mattheüs 18:20  Want waar twee of drie vergaderd zijn (samen komen) in Mijn Naam, daar ben Ik in het midden van hen.  In Zijn naam samenkomen is een wat ouderwetse manier om te zeggen dat we ons met Hem en alles waar Hij voor staat identificeren (i.e. zijn onderwijs, zijn voorbeeld, zijn claims, zijn beloften). Je hoeft niet te wachten op een speciaal geroepen apostel, heilige, dominee of andere geestelijke specialist om een kerk te vormen. Je hoeft niet eens statuten, een officiele leer of oudsten, diakenen of voorgangers te hebben. Je hoeft geen Bijbelschool te hebben gevolgd of theologie gestudeerd te hebben. Het is heel eenvoudig: Samen komen in naam van Jezus Christus met twee of drie is voldoende want kerk-zijn is het samenkomen van mensen die Jezus willen navolgen en elkaar. Mensen die gewoon zoals ze zijn geleid door Zijn Geest van liefde elkaar in alles willen bijstaan. Als zij elkaar zo ontmoeten, ontmoeten zij ook met Jezus in hun midden.

Het spreekt dan voor zich dat de plaats/ruimte waar zij elkaar ontmoeten en bijstaan veel minder relevant is. Of dit nu in een huiskamer, buurthuis, school, kerk-gebouw, chat-room of cyber-space is. Ik heb zelf de voorkeur voor samenkomen in huiskamers en dat gezamelijk huisgemeentes regelmatig een publieke laagdrempelige dienst samen doen waar buitenstaanders zich welkom kunnen voelen, maar dit is zeker geen must. Waar de Geest van God is, is vrijheid, want het gaat om het navolgen van Christus in waarheid en liefde en elkaar in die Geest bij te staan en niet om gebouwen en organisatie structuren. Boven alles moeten onze bijeenkomsten het karakter van Christus reflecteren. Hij is tenslotte in ons midden, laten we Hem dan ook de kans geven om zichtbaar te zijn in onze onderlinge liefde en zorg voor elkaar.

zaterdag 17 mei 2014

God neemt het op voor de onderdrukten

Jesaja 51:22-23

22 Dit zegt je God, de HEER,
de God die het opneemt voor zijn volk:
Ik neem de bedwelmende beker uit je hand,
de kelk, de beker van mijn toorn,
je hoeft er niet meer uit te drinken.
23 Ik geef hem aan hen die jou kwelden,
die je het bevel gaven:
‘Ga liggen, dan lopen we over je heen!’
En je maakte je rug als de grond,
een weg waarover men kon gaan.

In onze samenleving worden degenen die onderaan de samenleving terecht zijn gekomen vaak verder onderdrukt en vertrapt. De onuitgesproken boodschap is eigen schuld, dikke bult. Vaak is dit helemaal niet waar maar zelfs als dat wel zo zou zijn is dat niet hoe God reageerd. De boodschap van het evangelie is niet dat we altijd moeten blijven lijden voor onze fouten; de boodschap van het evangelie is dat God een nieuw begin voor ons heeft en ons wil helpen om naar een hoopvolle toekomst toe te gaan werken. Helaas is ook binnen christelijke kring dezelfde veroordelende, afwijzende of eenvoudigweg negerende houding vaak te vinden ten op zichte van wie gevallen zijn. Er wordt over hen heen gelopen. God zegt echter wat anders: Hij zegt ik neem de kwelling van je weg en geef het aan je onderdrukkers. Ik geef je weer hoop.

God verandert niet. Hij nam het op voor zijn onderdrukte kinderen in het verleden en zal dit ook in het heden doen.

dinsdag 6 mei 2014

Christus onze hoop


Christus is in u, hij is uw hoop op goddelijke luister. 28 Hem verkondigen wij wanneer we iedereen waarschuwen en in alle wijsheid onderrichten, om iedereen tot volmaaktheid in Christus te brengen.29 Daarvoor span ik mij in en strijd ik met zijn kracht, die volop in mij werkzaam is.
Kol. 1:27b-29

Van nature zijn alle mensen zelfzuchtig en hebben ze de potentie voor allerlei kwaad. Het kwaad in de wereld komt niet van God maar van mensen die zich laten leiden door zelfzucht en kwade gedachten. Omstandigheden, opvoeding, onze ervaringen en keuzes in het leven spelen hier ook een grote rol in. Efeze 6:10-18 onderwijst dat achter al het kwaad geestelijke invloeden schuil gaan die hun oorsprong hebben in kwade geesten. We kunnen ons hier met Gods hulp tegen wapenen en hun invloed in ons leven en onze samenleving weerstaan door waarheid tegenover leugen te stellen, een goede wijze van leven tegenover een verkeerde levenswijze en geloof, hoop en vertrouwen tegenover wanhoop, ongeloof en wantrouwen. Hiervoor hebben we echter Christus nodig in ons leven. Hij helpt ons om verder te kijken dan onze eigen belang en Gods belang voorop te stellen en het belang van onze medemens gelijk aan dat van onszelf. Christus is daarom onze hoop op goddelijke luister, dat God en Zijn grote liefde in ons gezien wordt. Volmaaktheid in Christus is het doel waartoe wij ons moeten inspannen.