maandag 6 oktober 2014

Wie is onze God?

Als mensen die oprecht Jezus willen navolgen is het belangrijk om Matteüs 6:24 serieus te overdenken in onze materialistische samenleving:

Niemand kan twee werkgevers tegelijk dienen: hij zal de eerste op de tweede plaats zetten en de tweede liefhebben, of hij zal juist toegewijd zijn aan de ene en de andere verwaarlozen. Jullie kunnen niet God dienen en tegelijkertijd naar meer weelde voor jezelf streven. 

Ja zeg je misschien, ik moet wel van geldverdienen een prioriteit maken in mijn leven want anders kan ik mijn hudige levensstijl niet meer veroorloven, niet de leuke uitjes en vakanties boeken die ik graag wil doen, en zijn mijn gezinleden misschien ontevreden!

Jezus antwoordt hierop:

Mat 6:31 Vraag je dus niet bezorgd af: “Wat zullen we eten?” of: “Wat zullen we drinken?” of: “Waarmee zullen we ons kleden?” – 32a dat zijn allemaal dingen die de heidenen najagen......

Dat vinden we misschien niet leuk om te horen maar de diagnose is duidelijk 'dat zijn allemaal dingen die de heidenen na jagen'. Zo behoren wij niet langer te leven, wij zijn toch vanuit het duister overgegaan naar het licht? Jezus zegt ook in Mat. 6:32b-33

 Jullie hemelse Vader weet wel dat jullie dat alles nodig hebben. 33 Zoek liever eerst het koninkrijk van God en leef op een manier die goed is in Zijn ogen, dan zullen al die andere dingen die je nodig hebt erbij gegeven worden.

Dat moet onze prioriteit zijn: Gods koninkrijk en leven op een wijze die goed is in Gods ogen. Maar ja, op welke God vertrouwen we eigenlijk echt als het er op aan komt? Als het gaat over ons levensonderhoud? Onze Vader in de hemel of de 'god' van het geld?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten