woensdag 7 oktober 2015

Geen mooie woorden maar goede daden

Jesaja 1:11-20 in eigentijd(s) en taal

11. Wat moet ik met al jullie opwekkingsliedjes en kerkdiensten – zegt de HEER.
Ik heb genoeg van al dat geld wat in mijn naam wordt gegeven maar vooral voor eigen belang word gebruikt.

12En wanneer jullie voor mij verschijnen –
wie heeft je gevraagd om alle kerkdiensten af te lopen?

13Houd op met al die zinloze religieuze activiteiten
Ik heb een afschuw van al dat geestelijke gedoe
ik duld ze niet naast al dat wangedrag.

14Van jullie opwekkingsconferenties, gospel concerten en andere religieuze evenementen heb ik een afkeer,
ze hinderen mij, ik kan ze niet langer verdragen.

15Wanneer jullie je handen opheffen, wend ik mijn ogen af,
ook als je aanhoudend bidt, luister ik niet.
Want aan jullie handen kleeft bloed!

16Was je, reinig je,
maak een eind aan je misdaden,
ik kan ze niet meer zien.
Vermijd alle kwaad

17en leer goed te doen.
Zoek het recht, doe geen zaken met dictatoriale regimes en heb geen deel aan de uitbuiting van mensen wereldwijd
bied wezen bescherming, sta weduwen bij, zie om naar de vluchtelingen en help de armen

18De HEER zegt: Laten we zien wie er in zijn recht staat. Als je je bekeerd en anders gaat leven is er goed nieuws:
Al zijn je zonden rood als scharlaken, ze worden wit als sneeuw,
al zijn ze rood als purper, ze worden wit als wol.

19Als je weer naar mij wilt luisteren,
zal het beste van het land je ten deel vallen.

20 Maar als je koppig bent en niet wilt zal je zelf met meer en meer geweld en kwaad te maken krijgen.
De HEER heeft gesproken.

Jakobus 1:27

27Voor God, de Vader, is alleen dit reine, zuivere godsdienst: weduwen en wezen bijstaan in hun nood, en je in acht nemen voor de wereld (met haar zelfzucht, hebzucht en pronkzucht) en onberispelijk blijven (in het navolgen van Christus).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten