Lucas 12:51-53
51 Denken jullie dat ik gekomen ben om vrede te brengen op aarde? Geenszins, zeg ik jullie, ik kom verdeeldheid brengen. 52 Vanaf heden zullen vijf in één huis verdeeld zijn: drie tegen twee en twee tegen drie. 53 De vader zal tegenover zijn zoon staan en de zoon tegenover zijn vader, de moeder tegenover haar dochter en de dochter tegenover haar moeder, de schoonmoeder tegenover haar schoondochter en de schoondochter tegenover haar schoonmoeder.’
In deze tekst haakt Jezus terug op Micha 7:6
De zoon veracht zijn vader, de dochter verzet zich tegen haar moeder, de schoondochter tegen haar schoonmoeder, en huisgenoten blijken vijanden.
In de context van hoofdstuk 7 profeteert Micha over een tijd wanneer de mensheid ontrouw zal worden aan God en Zijn geboden: Een tijd van kwaad, corruptie en geweld. Een tijd van maatschappelijk onrecht waar de rijken hun zin krijgen en het recht wordt verdraaid. In de verzen 2 en 3 zegt hij:
2 Zij die trouw waren zijn verdwenen uit het land, niemand is nog rechtschapen. Allen zijn op bloed belust, iedereen belaagt zijn naaste. 3 Ze bekwamen zich in het kwaad: alleen voor geld stellen leiders een onderzoek in, rechters spreken recht tegen betaling, hooggeplaatsten zeggen wat hun het beste uitkomt, en zo houden zij het recht op afstand.
Dit gaat lijnrecht in tegen wat God van de mensheid verwacht. God had al duidelijk gemaakt in Micha 6:6-8 dat Hij geen interesse heeft in religiositeit, in offers en rituelen. God wil gerechtigheid zien in deze wereld. Hij wil dat we nederig in navolging van Hem eerlijk enr echtvaardig met onze medemens omgaan:
8 Er is jou, mens, gezegd wat goed is,
je weet wat de HEER van je wil:
niets anders dan recht te doen, trouw te betrachten
en nederig de weg te gaan van je God.
Jezus gaat door op de wet en de profeten en legt uit in Zijn evangelie dat dit alles met liefde voor God en onze medemens te maken heeft. Hij roept ons op om vanuit liefde voor God en onze medemens nederig en zachtmoedig te leven waarbij we ons evenveel voor het belang van onze medemens inzetten als voor ons eigen belang.
Hij legt ook uit dat dit betekend dat we doen aan de ander wat we willen dat zij aan ons doen. En in de gelijkenis van de Barmhartige Samaritaan benadrukt Hij dat het een zaak van daden is. Het betekend dat we niet nalaten om een mens in nood te helpen en het goede te doen wanneer we daar de gelegenheid voor hebben.
Jezus navolgen betekent ook omzien naar de minste van onze broeders. Het betekent ook omzien naar wezen en weduwen. Het is een evangelie van doen:
‘Wie mijn woorden hoort en ze doet....’
Het is een evangelie van alles te toetsen (inclusief onze eigen wandel) en niet moe worden om het goede te doen aan alle mensen en het kwade na te laten.
Dit is misschien een heel ander evangelie dan in veel kerken en gemeentes wordt verkondigd en voorgeleefd wordt door wie ons voorgaan. Maar het is wel het evangelie van Christus die rond ging al goeddoende.
Het evangelie van Hem die ons heeft opgedragen om lief te hebben met de daad en niet slechts met woorden. Het is het evangelie van Hem die ons waarschuwde om geen schatten op aarde te verzamelen. Het is het evangelie wat ons die veel rijker zijn dan de rest van de wereld opdraagt om vrijgevig te zijn. Niet een paar giften om ons geweten af te kopen maar overvloedig in goede daden. Met de armen omgaan net zoals jij dat zou willen dat met jou zou worden omgegaan als jij in hun situatie bevond.
Dit evangelie is nooit geliefd geweest onder de rijken van deze wereld en zij hebben dan vooral de nadruk gelegd op uiterlijke religiositeit. Het ging om de 'rechte' leer, het ging om de juiste vormen van aanbidding, mooi klinkende lofprijs, enthousiasme en charisma. Het ging om bovennatuurlijk 'machtsvertoon' en interessante geestelijke ervaringen en nieuwe openbaringen.,....Een evangelie wat goed in het gehoor ligt en niet teveel verandering van onze comfortabele zelf-dienende, zelf-behagende en weinig delende levenswijze ons vraagt. Voor velen is dit gewoon onwetendheid, ze kennen het woord van God niet genoeg, maar helaas zijn er velen in onze kerken en gemeentes die dit niet willen weten.
Het is dan ook altijd erg moeilijk voor de rijken geweest om het koninkrijk van God binnen te komen.
Zij willen Jezus wel als redder, heelmeester, wonderdoener, voorziener, hulp in nood, trooster, bron van liefde, aanvaarding en innerlijke genezing, maar niet de Jezus die Heer is en gehoorzaamheid verwacht. Jezus die Koning is en van ons rechtvaardigheid en eerlijkheid ten opzichte van onze medemens verwacht. Jezus die Rechter is en zegt wat je hebt nagelaten om te doen aan de minsten van de mensen in nood die op jouw weg kwamen dat heb je nagelaten om aan mij te doen....ga weg van mij!!!!
Dit is het Evangelie van Lucas 12:51-53 dat helaas scheiding brengt tussen gezinsleden omdat sommigen hierin Jezus en Zijn onderwijs willen navolgen en anderen niet.
Dit evangelie brengt ook scheiding in het huisgezin van God, tussen wie gezellig religieus willen bezig zijn, en hen die Jezus echt willen navolgen in de praktijk en hun natuurlijke zelfzucht overwinnen door de kracht van Gods Geest.
Het is echter wel het evangelie waarvan Jezus heeft gezegd dat het de nauwe weg tot behoudenis is.
Laten we daarom serieus nemen wat de Geest van God tot Zijn Gemeente zegt zodat bij ons de liefde echt zal blijken en niet zal verkillen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten